Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi \ Uluslararası Girişimcilik
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Bu ders, çok uluslu şirketlerin, yurt dışında faaliyet göstermek için gerek duyacağı mali ve ekonomik faktörler, çok uluslu şirketlerin yapıları ve stratejileri, dünya ekonomisine çok uluslu şirketlerin katkısı, ödemeler dengesine etkileri ve çok uluslu şirketin maliyet fayda analizi hakkında öğrencilere bilgi sağlamaktadır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Ders izlencesinde belirtilen, derst notları. Ders notlarına ilaveten tavsiye edilen ders kitabı:
Multinational Enterprises and the Global Economy (Second Edition; 2008) John H. Dunning and Sarianna M. Lundan (2008); Edward Elgar Publishing Limited
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrencilerin,
küresel çok uluslu firmaların yapıları ve yatırım kararlarını analiz edebilmeleri amaçlanmaktadır. Çok uluslu firmaların, küresel, bölgesel ve ulusal ekonomiye etkilerini bu analizler çerçevesinde değerlendirebilmeleri ve tartışabilmeleri/eleştirebilmeleri amaçlanmaktadır.
Ayrıca bu firmaların küresel çapta siyasi, ekonomik, kültürel sosyal etkileri incelenecektir. Çok uluslu firmaların dünya ekonomisindeki rollerinin, uluslararası kalkınmaya ve çevreye olumlu/olumsuz etkileri, devletlerle/ uluslararası kuruluşlarla olan ilişkileri de bu ders kapsamında incelenecektir.
Öğrencileri edindikleri deneyimleri ve bilgileri hem akademik hem de profesyonel yaşamlarına taşıyabilmeleri amaçlanmaktadır.
Ders boyunca yapılacak sınıf içi aktiviteler, simülasyonlar ve sunumlar öğrencilerin daha interaktif bir katılım sergilemelerini amaçlamaktadır.
1. Küresel ekonomide çok uluslu firmalarla ilgili başlıca tartışmaları ve konuları bilir. Bu kazanımları, eğitim ve iş hayatlarının geri kalanı için analitik ve eleştirel biçimde kullanılabilir.
2. Çok uluslu firmaların, farklı sektörlerde, küresel, bölgesel ve yerel ekonomiler (ev sahibi ülke ekonomisine etkileri) üzerindeki etkenlerini belirleyip, sözlü ve yazılı olarak, sistematik ve eleştirel biçimde analiz kabiliyetleri gelişir.
3. Uluslararası ekonominin temel kavramlarına aşına olur.
4. Sunum becerilerini geliştirir.
5. Küresel ekonomi ile ilgili konularda temel araştırma becerilerini geliştirir ve çok uluslu firmaların diğer alanlarla ilişkilerini belirleyebilir (Kurumsal Sosyal Sorumluluk ile Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları gibi).
6. Çok uluslu firmaların, yapılarını, stratejilerini ve çalışma şekilleri belirleyip analitik biçimde tartışabilir.
7. Çok uluslu firmaların yatırım kararlarını etkileyen ekonomik ve politik faktörleri, inceler ve değişen dünya ekonomisine katkılarını analiz edebilmek adına gerekli teorik bilgileri sağlar.
1. Hafta: Giriş
2. Hafta: Küreselleşme
3. Hafta: Uluslararası Ticaret
4. Hafta: Yabancı Yatırımlar
5. Hafta: Doğrudan Yabancı Yatırımlar (Ders içi simülasyonlar)
6. Hafta: Yeni pazara giriş ve yatırım kararlarının belirleyicileri
7. Hafta: Dönem Ortası Sınavı
8. Hafta: Teknoloji / Ar-Ge
9. Hafta: Ev sahibi ülke üzerine etkileri / katklıları
10. Haftta: Değer Dağlımı /Paylaşımı. Grup sunumları
11. Hafta: Uluslararası Kuruluşlar ve Çok Uluslu Firmalar. Grup Sunumları
12. Hafta: Grup Sunumları /Final Ödevleri ve Sunumları
Referans Değerlendime Ölçütleri
• Derse Katılım 10%
• Ara Sınav: 30%
• Grup projesi (Sunum ve Rapor) 30%
• Final Sınavı 30%
|
Program Çıktısı
*
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Ders Çıktısı
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|