İKT395

Endüstriyel Organizasyon

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi \ İktisat
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Seçmeli
İngilizce
Ön Koşullar
İKT 213
Dersi Alan Programlar
İktisat
Ders Tanımı
Mikroekonominin temel kavramları üzerine geliştirilmiş bu ders, öğrencilere Endüstriyel Organizasyon alanın tanıtımını, kapsamını ve önemini anlatır. Farklı piyasa yapılarını ve bunlar içerisindeki firma, tüketici ve politika yapıcıların davranışlarını ve bunların refah etkilerini inceler. Tekel piyasası, tam olmayan rekabet piyasaları, piyasa gücünün belirleyicileri, kartel ve gizli anlaşmalar, rekabet politikaları dersin temel konuları arasındadır.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Oz Shy (1996), Industrial Organization Theory and Applications, The Massachusetts Institute of Technology Press.
Jean Tirole (1988), The Theory of Industrial Organization, The Massachusetts Institute of Technology Press.
Ders Amaçları
Bu ders Endüstriyel Organizasyon alanını tanıtmayı ve hem firmaların diğer firmalarla olan hem de firmaların tüketicilerle olan ilişkilerini anlamalarını amaçlar. Piyasa yapılarını ve bunlar içerisindeki firma, tüketici ve politika yapıcıların davranışlarını matematiksel modeller yardımı ile analiz ederek piyasa gücünü ve rekabet politikalarını anlamalarını amaçlar. Farklı organizasyonel formların ve piyasa uygulamalarının refah etkilerini analiz etme yetisi kazandırmayı amaçlamaktadır.
Ders Çıktıları
1. Endüstriyel Organizasyon alanının temel kavramlarını tanıtır.
2. Piyasa yapılarını ve firmaların diğer firmalarla ve firmaların tüketicilerle olan ilişkilerini matematiksel modeller yardımı ile analiz edebilme ve refah etkilerini hesaplayabilme yetilerini kazandırır.
3. Firma, tüketici ve politika yapıcı bakış açısından gerçek hayatta piyasalarda karşılaşılan eksik rekabet, kartelleşme, vb. gibi pek çok problemi inceleyerek piyasa gücünü ve rekabet politikalarını anlamalarını ve teori ile gerçek hayatı bir arada değerlendirebilme olanağını sağlar.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Giriş ve Piyasa Yapıları: Tam Rekabetçi Piyasa
2. Hafta: Tekel Piyasası (Monopol)
3. Hafta: Kartel ve Çok Tesisli Tekel
4. Hafta: Fiyat Farklılaştırması Yapan Tekel
5. Hafta: Dayanıklı Tüketim Malı Satan Tekel
6. Hafta: Oligopol Piyasaları: Cournot, Bertrand, Stackelberg Modelleri
7. Hafta: Oligopol Piyasaları: Cournot, Bertrand, Stackelberg Modelleri
8. Hafta: Heterojen Ürünlerin Modellemeleri: Lineer Şehir Modeli, Hotelling Modeli, Dairesel Şehir Modeli
9. Hafta: Heterojen Ürünlerin Modellemeleri: Lineer Şehir Modeli, Hotelling Modeli, Dairesel Şehir Modeli
10. Hafta: Rekabet Politikaları, Piyasa Gücü: Lerner Endeksi, HHI Endeksi, Yoğunlaşma Endeksi, Kar Marjları. Şirket Birleşmeleri ve Satın Almalar
11. Hafta: Rekabet Politikaları, Piyasa Gücü: Lerner Endeksi, HHI Endeksi, Yoğunlaşma Endeksi, Kar Marjları. Şirket Birleşmeleri ve Satın Almalar
12. Hafta: Araştırma ve Geliştirme, Kalite, Reklam, Talep Tahmin Modelleri
Referens Değerlendime Ölçütleri
• Derse Katılım % 15
• Ara Sınav % 45
• Final % 40
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ders Çıktısı
1
2
3