Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi \ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü öğrencileri için bölüm seçmeli derstir. Diğer bölüm öğrencileri fakülte veya üniversite seçmeli ders olarak alabilir.
Bu derste göçle ilgili çatışmaların neden ortaya çıktığını ve bunların dünya çapında devletler arasındaki iş birliği ve devletler içindeki çatışan çıkarlar çerçevesinde nasıl çözüldüğünü veya çözülmediğini inceliyoruz.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Çağaptay, S. Kemalist dönemde göç ve iskan politikaları: Türk kimliği üzerine bir çalışma. Toplum ve Bilim, 93, 2002, 218–241.
Erdoğan, M. M. (2020). Syrians barometer 2019: A framework for achieving social cohesion with Syrians in Turkey. Ankara: Orion Kitabevi.
İçduygu, A., & Nimer, M. (2020). The politics of return: exploring the future of Syrian refugees in Jordan, Lebanon and Turkey. Third World Quarterly, 41(3), 415-433.
İçduygu, A., & Şimşek, D. (2016). Syrian refugees in Turkey: Towards integration policies. Turkish Policy Quarterly, 15(3), 59-69.
İpek, N., Rumeli'den Anadolu'ya Türk Göçleri (1877-90), Ankara: TTK, 1994, ozellikle (11-42, 111-159, 227-240).
Kasaba, R., “Göç ve Devlet”, Osmanlı’dan Cumhuriyete Sempozyumu - 1993, Istanbul: Tarih Vakfı, 1998.
Kazgan, G. "Milli Türk devletinin kuruluşu ve göçler" İÜİFM, 30, 1970-71, 1-4.
Sert, D. Ş., & Danış, D. (2021). Framing Syrians in Turkey: State control and no crisis discourse. International Migration, 59(1), 197-214.
Smith, A. (2002). Europe’s invisible migrants. Amsterdam University Press.
Taştan, Y.K., Kanonik Topraklardan Ulusal Vatana: Balkan Savasları ve Türk Ulusçuluğunun Doğusu, Türk Dünyası incelemeleri Dergisi, XI/2 (2012), 1-99.
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, uluslararası göçün çok yönlü doğasını, nedenleri, sonuçları ve ortaya çıkardığı sosyo-politik tepkiler de dahil olmak üzere, eleştirel bir şekilde analiz edebileceklerdir. Öğrenciler, göç modellerini açıklamak için kullanılan teorik çerçeveler hakkında nüanslı bir anlayış geliştirecek ve bu çerçeveleri gerçek dünya örnek olaylarına uygulayabileceklerdir. Ayrıca, farklı göç politikalarının etkinliğini değerlendirme ve göç yönetimine içkin etik ikilemleri değerlendirme konusunda uzmanlık kazanacaklardır. Dahası, öğrenciler, bilimsel literatürle etkileşim, sınıf tartışmalarına katılım ve göçle ilgili konularda iyi desteklenmiş yazılı argümanlar geliştirme yoluyla araştırma ve iletişim becerilerini geliştireceklerdir.
1. Öğrenciler, göçlerin kaçınılmaz, ancak geçici olduğu fark edeceklerdir.
2. Öğrenciler, göçmenlere daha anlayışlı olacaktir.
1. Hafta: Yöntemler, Tanım(lar), Kavramlar, Sorunlar
2. Hafta: Din ve Osmanlı göç politikaları (1908 öncesi)
3. Hafta: Dünya Tarihinde İmparatorluk Sonrası Göçler
4. Hafta: Savaşlar, Politika ve Göçler (1908-1923)
5. Hafta: Milliyetçilik ve Cumhuriyetçi Göç Politikası (1923-2011)
6. Hafta: Sinema ve Göç
7. Hafta: Vize sınavı
8. Hafta: AKP Dış Politikası ve göçler (2011 sonrası)
9. Hafta: Suriyeli sığınmacılar
10. Hafta: Türkiye'deki Suriyeli sığınmacıların örgütleri
11. Hafta: Türkiye'de entegrasyon, uyum ve asimilasyon tartışmaları
12. Hafta: Tartışmalar"
Referens Değerlendime Ölçütleri
• Ara Sınav % 35
• Final % 35
• Derse Katılım % 30
|
Program Çıktısı
*
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Ders Çıktısı
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|