SUİ319

Medya ve Uluslararası İlişkiler

Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi \ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
3
6
Seçmeli
Türkçe
Ön Koşullar
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Dersi Alan Programlar
SUİ programı için seçmeli ders olup, diğer programlar için fakülte veya üniversite seçmeli statütedir.
Ders Tanımı
Bu derste, medya, kamu ve hükümet arasındaki ilişkiler karşılaştırmalı olarak incelenecek; medya incelemelerinin farklı yöntemleri üzerinde durulacak ve pozitif, normatif ve eleştirel teoriler hakkında bilgi verilecektir.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Tokgöz, Oya (2008) Siyasal İletişimi Anlamak, İmge Kitabevi Yayınları: Ankara

Chomsky, Noam (1993) Medya Denetimi, İmmedialist Bildirgesi; Karınca Yayın Dağıtım; İstanbul

Chomsky, Noam (2002) Medya Gerçeği, Everest Yayınları.

Bourdieu, Pierre (1994-1995) Politikanın Krizi, Entelektüeller, Medya (Çeviri Tanıl Bora) Birikim

Adorno, Theodore (2007)Kültür Endüstrisi, Kültür Yönetimi İletişim Yayınları

Adorno, Theodore - Horrkheimer, M. (2010) Aydınlanmanın Diyalektiği Kabalcı Yayınları

Bağçe, Emre (2006) Frankfurt Okulu, Doğu Batı Yayınları

Küçük, Mehmet (1999) Medya, iktidar ideoloji. Ark, Ankara.
Ders Amaçları
Öğrencileri siyasal sistem, uluslararası ilişkiler ve medya arasındaki ilişkinin farkına varabilmelerini; analiz ve yorum yapabilmelerini sağlayacak düzeyde bilgilendirmek. Diplomasi, siyaset ve medya arasındaki ilişki üzerinde durmak; bu ilişkinin odak noktasında yer alan siyasal iletişimi gerek kuramsal, gerekse günlük yaşam pratikleri üzerinden anlatmak, uluslararası ilişkilerin tayinindeki rolünü göstermek. Medyanın toplumsal-siyasal konumu ve işlevlerini ortaya koymak; kamunun ‘bilme hakkı’ ve haberin toplumsal işlevi üzerinden tarafsızlık ve nesnellik kavramlarının tartışmak.
Ders Çıktıları
1. Öğrenciler, medyanın siyasal ve toplumsal işlevlerini öğrenir ve bu işlevleri analiz edebilir.
2. Derse katılan öğrenciler, siyasal iletişim, iletişim kuramları ve siyasal sistemlerin medya ile ilişkisini kavrar.
3. Öğrenciler medyanın demokrasi ile ilişkisini anlar ve sivil toplum örgütlerinin medya üzerindeki etkisini değerlendirebilir.
4. Öğrenciler propaganda ve toplumsal kontrol mekanizmalarını inceler, böylece propagandanın tarihsel kökenlerini ve toplumsal işlevlerini öğrenir.
5. Öğrenciler, uluslararası ilişkilerde medyanın rolünü keşfeder ve iletişim yönetimi konusunda bilgi edinmeyi hedefler.
Referans Ders Çizelgesi
1. Hafta: Dersin içeriğinin tanıtılması ve konu hakkında film izletilmesi.
2. Hafta: Matbaanın ilk kuruluşundan bugüne medya siyaset ilişkisinin Anadolu’daki gelişimi ve bugünü.
3. Hafta: Medyanın siyasal ve toplumsal işlevleri. Uluslararası ilişkilerde medyanın rolü ve yönetimi…
4. Hafta: Siyasal sistemler ve kitle iletişimi.
5. Hafta: İktidar, ideoloji ve medya.
6. Hafta: Medya ve demokrasi… Karşılaştırmalı Medya Sistemi- Daniel C. Hallin ve Paolo Mancini’nin Medya ve Politikadaki Üç Modeli…
7. Hafta: Sınav- Medya, siyaset ve kamuoyu oluşturma süreçleri. Lokal güçlerin medya ektisi…
8. Hafta: Medya ve kamuoyu oluşturma süreçleri; medya simülakrları ile simülasyonun kitle üzerindeki etkisi. Algı, itibar ve kaygının üretilme süreçleri.
9. Hafta: Türkiye’de medyanın gelişimi; 1980 sonrası siyasi iktidar ilişkileri ve sübvansiyonlar.
10. Hafta: Sınav / Ekonomi-politik: Yatay ve dikey genişleme
11. Hafta: Medyada yatay ve dikey tekelleşme ve siyasi bağlantıları.
12. Hafta: Medya ve uluslararası ilişkiler / Gilboa, E. (2005). The CNN effect: The search for a communication theory of international relations. Political communication, 22(1), 27-44.
Referens Değerlendime Ölçütleri
• Ara Sınav % 25
• Final % 50
• Yoklama % 10
• Ödev % 15
Program Çıktısı *
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Ders Çıktısı
1
2
3
4
5