Dersi Veren Fakülte \ Bölüm
İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi \ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler
Kredi
AKTS
Ders Türü
Öğretim Dili
Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
Bu ders, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümünün lisans programı için zorunludur. Diğer bölüm öğrencileri, kendi bölümlerinin ders seçimi kurallarının izin vermesi durumunda seçmeli ders olarak alabilir.
Bu derste öğrenciler, siyaset bilimi ve uluslararası ilişkiler disiplininde araştırma ve çıkarım yapmanın ilkeleriyle, akademik bilgi üretiminin temel kavramlarıyla ve süreçleriyle tanışır. Siyaset bilimciler, "Bireylerin gelir düzeyleri parti tercihlerinde rol oynar mı?" veya "Demokratik yönetim yolsuzluğu önler mi?" gibi siyasi olgularla ilgili çeşitli sorulara ikna edici cevaplar vermelidirler. Bunlar gibi siyaset bilimi sorularını tatminkar ampirik kanıtlar sunarak yanıtlamak -yani nedenselliği açıklamak-, titizlikle tasarlanıp ortaya konması gereken bilimsel bir girişime ihtiyaç duyar. Buradaki süreç, etraflı kuramsal değerlendirmelerin ve tartışmaların yapılmasını; sistematik veri toplama ve inceleme çabasının ortaya konmasını gerektirir. Bu amaçla, bu dersin içeriği (1) disiplinimizdeki metodolojik manzarayı, (2) hipotez oluşturma ve test etme mantığını, (3) literatür taraması yapmanın esaslarını ve usullerini, (4) muhtelif veri toplama ve veri analiz yöntemlerini, (5) akademik yazım ve araştırma etiğinin temellerini kapsar.
Ders Kitapları ve/veya Kaynaklar
Ana ders kitabı: Barakso, M., Sabet, D. M., & Schaffner, B. F. (2014). Understanding Political Science Research Methods: The Challenge of Inference. New York, NY: Routledge.
Araştırma sürecine ve unsurlarına dair bazı talimatlar ve öneriler sunan bazı çevrimiçi ek kaynaklar: Laubepin, F. (2013). How to Read (and Understand) a Social Science Journal Article; Powner, C. (2007). Reading and Understanding Political Science; and APA (7th Edition) Reference Style Handout.
Ders kapsamında incelenecek yöntemlerin uygulandığı ve güncel tutulmaya çalışılan bir akademik makale ve kitap bölümü seçkisi
2024 Yaz döneminin seçkisi şöyledir:
Adida, C. L., Laitin, D. D., & Valfort, M. A. (2010). Identifying Barriers to Muslim Integration in France. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(52), 22384-22390.
Aytaç, S. E. (2024). Economic voting in the 2023 Turkish general election. Southeast European and Black Sea Studies, 1–19. (Not published in an in-print issue yet, available online first)
Doorenspleet, R., & Kopecký, P. (2008). Against the Odds: Deviant Cases of Democratization, Democratization, 15(4), 697-713.
Gwiazda, A., & Minkova, L. (2024). Gendered advocacy coalitions and the Istanbul Convention: a comparative analysis of Bulgaria and Poland. International Feminist Journal of Politics, 26(1), 31–53.
Huber, D., & Pisciotta, B. (2023). From Democracy to Hybrid regime. Democratic backsliding and populism in Hungary and Tunisia. Contemporary Politics, 29(3), 357–378.
Treisman, D. (2000). The Causes of Corruption: a cross-national study. Journal of Public Economics, 76(3), 399–457.
Wang, Y. (2019). China’s State Development in Comparative Historical Perspective. APSA-CP Newsletter, 29(2), 50-57.
Bilimsel çıkarım yapmanın ve soru odaklı araştırmanın temel ilkeleri ve usulleriyle başlayan bu ders, öğrencileri titiz bir siyaset bilimi araştırması yürütmek için gerekli temel araçlar, çerçeveler ve terminoloji ile tanıştırmayı amaçlar. Bu temel bilgiler, öğrencileri mevcut araştırmaları eleştirel bir şekilde değerlendirme, kendi araştırma sorularını ve hipotezlerini oluşturma ve alan içindeki bilimsel tartışmalara anlamlı bir şekilde katılma süreçlerinde güçlendirecektir. Araştırma metodolojisinin, deneylerden küçük örneklemli nitel araştırmalara kadar çeşitli yöntemlerin ve bu yöntemlerin temel özelliklerinin öğretilmesine ek olarak bu ders, bir araştırma tasarım projesi ödevi aracılığıyla pratik uygulamaların öğrenmedeki önemini dikkate alır. Bir takım çalışması şeklinde tasarlanan bu ödevde öğrenciler, birlikte çalışacakları akranlarıyla ve eğitmenleriyle iletişim becerilerini geliştirirken öğrendikleri kavramları ve terimleri kullanarak özümseme imkanı bulacaklardır.
1. Öğrenciler, çıktıları ulusal ve küresel düzeyde paylaşılan bilimsel araştırmaları ve akademik eserleri yöntembilimsel bir farkındalıkla okuyup değerlendirebileceklerdir.
2. Öğrenciler, sosyal bilimlerde değişken odaklı araştırmanın terminolojisini kavrayacak ve kullanabileceklerdir. Akranlarıyla ve gelecekteki meslektaşlarıyla bilimsel çalışmalar üzerine iletişim kurabilecek, kuramsal mesnedi olan bilimsel argümanlarını ve fikirlerini onlara aktarabileceklerdir.
3. Öğrenciler, akademik bilgi üretiminin etik ilkelerine ve bilimsel standartlara uygun biçimde, araştırma projeleri tasarlayabilecek ve araştırma süreçlerine katılabileceklerdir.
4. Öğrenciler, 'iyi araştırma' soruları geliştirme, test edilebilir hipotezler oluşturma, problem odaklı literatür taramaları yapma, tatminkar ampirik kanıt elde etmeye elverişli ve sorularıyla uyumlu veri toplama ve veri analizi yöntemlerini seçme becerilerini geliştireceklerdir.
1. Hafta: Giriş: Siyaset biliminde ampirik bilgi ve çıkarım
2. Hafta: Bilimsel Çıkarımın Unsurları, Anahtar Kavramlar ve Zorluklar
3. Hafta: Araştırma Sorusu - Her şey iyi sorular sormakla başlar
4. Hafta: Kuram: Kuramlar bilimsel araştırma için neden vazgeçilmezdir?
5. Hafta: Akademik araştırmalar nasıl okunur ve literatür taraması nasıl yapılır?
6. Hafta: Sorulardan Yanıtlara: Verilere ‘dokunmak’
7. Hafta: Araştırma Tasarımının Temelleri
8. Hafta: Deneyler
9. Hafta: Geniş Örneklemli Gözleme Dayalı Çalışmalar: Nedensel çıkarım için nicel yöntemlere giriş
10. Hafta: Araştırma tasarımı taslakları hakkında tartışma ve geri bildirimler
11. Hafta: Küçük Örneklemli Çalışmalar (1) - Karşılaştırmalı tasarımlar
12. Hafta: Küçük Örneklemli Çalışmalar (2) – Vaka analizleri ve küçük örneklemli araştırmalarında veri toplama
Referens Değerlendime Ölçütleri
• Ara Sınav % 30
• Final % 40
• Dönemlik ödev % 25
• Katılım % 5
|
Program Çıktısı
*
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Ders Çıktısı
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|